Zed Books

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Zed Books
ZED Books New Logo.png
Founded 1976
Country of origin United Kingdom
Headquarters location London, SE11
Distribution NBN International (most of world)
Chicago Distribution Center (Americas)[1]
Publication types Books
Nonfiction topics Politics, economics, gender studies, development studies, environment
Official website www.zedbooks.net

Zed Books is an independent non-fiction publishing company based in London, UK. It was founded in 1977 under the name Zed Press by Roger van Zwanenberg.[2]

Zed publishes books for an international audience of both general and academic readers, covering areas such as politics and global current affairs, economics, gender studies and sexualities, development studies and the environment.

Zed today[edit]

Zed Books' business model and structure are unique to the publishing industry.[3] It is the world's largest English-language publishing collective. The company is owned and managed as a non-hierarchical co-operative by its workers, without any shareholders. It publishes around 70 books per year, providing many to the academic market and to university courses.[4]

Zed's authors[edit]

Zed authors include Nawal El Saadawi, Yanis Varoufakis, Assata Shakur,[5] Vandana Shiva, Ece Temelkuran[6] and Paul French, as well as hundreds of internationally respected journalists and academics.

References[edit]

  1. ^ Sales representation and distribution
  2. ^ "Roger van Zwanenberg". www.dofdifference.org. Retrieved 2016-09-04. 
  3. ^ "When Yanis Varoufakis stepped up, so did Zed Books…". The Guardian. 2015-03-22. ISSN 0261-3077. Retrieved 2016-09-04. 
  4. ^ "Zed Books Celebrates 25 Years of International Publishing. (Books). - Free Online Library". www.thefreelibrary.com. Retrieved 2016-09-04. 
  5. ^ Adewunmi, Bim (2014-07-13). "Assata Shakur: from civil rights activist to FBI's most-wanted". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2016-09-14. 
  6. ^ Hern, Alex (2016-05-13). "Publisher's Facebook page deleted after posting criticism of Turkish government". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 2016-09-14. 

External links[edit]