Echo of Moscow

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Echo of Moscow
Echo of moscow logo.svg
Broadcast area Russia
Riga, Latvia
First air date 22 August 1990
Owner Gazprom Media
Website http://echo.msk.ru
Alexey Venediktov (right), editor-in-chief of Echo of Moscow
Sergey Korzun, co-founder and 1st editor-in-chief of Echo of Moscow
Sergey Buntman (right), co-founder of Echo of Moscow
Yuri Fedutinov, former General Director of Echo of Moscow

Echo of Moscow (Russian: Э́хо Москвы́, Ekho Moskvy) is a Russian radio station based in Moscow, broadcasting in many Russian cities, some of the former-Soviet republics (through partnerships with local radio stations), and via the Internet.

General overview[edit]

Most of Echo of Moscow's content consists of news and talk shows focusing on social and political issues, where the station tries to represent different points of view. Alexey Venediktov has been the station's chief editor since 1998. Radio hosts of the station include Victor Shenderovich, Yulia Latynina, Sergey Parkhomenko, Alexander Nevzorov, Yevgenia Albats, Vladimir Kara-Murza, Vladimir Ryzhkov, Yevgeny Yasin and Sophie Shevardnadze. As of April 2014 Yulia Latynina is the most popular presenter at the radio station.[1] In addition to broadcasting, Echo of Moscow runs a website that publishes analytical and factual materials in a variety of fields including international and domestic political affairs, social developments and cultural trends, the articles are written by well-known political analysts, academic researchers, columnists and public figures. Among the website's authors are Dmitrii Bykov, Matvey Ganapolsky, Alexey Navalny, Victor Shenderovich, and a number of others, who have sustained national and international acclaim in their areas of expertise. The Echo of Moscow site is an authoritative source of information, and its publications are regularly cited, relied on and reproduced by major Russian internet publications and other media sources.

As of 2005 Echo of Moscow was majority owned by Gazprom Media which holds 66% of its shares, the remaining 34% are held by journalist staff.[citation needed]

Approximately 900,000 people in Moscow and 1,8 millions in other Russian regions listen to Echo of Moscow daily. According to TNS Global (Moscow, summer 2011) the most common listeners are middle class and upper middle class Russians 40 years and older with a higher education residing in the city of Moscow, they make up one third of total listeners of the radio station. The radio programs can also be streamed online and are available in text, audio and video formats at the station's website.

In October 2017, the station was broken into by an assailant who sprayed gas into the face of a security guard and soon afterwards stabbed Tatyana Felgengauer, one of Echo's top presenters, in the neck, her injuries were life-threatening, but she was able to make a full recovery thanks to timely medical intervention. The station described the attacker as an Israeli, quoting "informed sources".[2]

Critics and controversy[edit]

In September 2009, numerous chief editor replies point out that Gazprom and/or other stock-holders did not interfere with informational policy and were not allowed to.[3][4]

On 1 November 2014, the station received an official Roskomnadzor warning that a program the station had aired about Ukraine contained "information justifying war crimes".[5] A radio station can be closed down if it receives two Roskomnadzor warnings in one year.[5]

Frequencies[edit]

Gallery[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Топы". Echo of Moscow. 24 April 2014. 
  2. ^ "Russia radio presenter stabbed in neck". BBC News. Retrieved 23 October 2017. 
  3. ^ Juferova, Yadviga (2008-02-20). Свобода эха. Останется ли после 2 марта Алексей Венедиктов главным редактором "Эха Москвы"? (in Russian). Rossiyskaya Gazeta. Retrieved 2009-09-09. 
  4. ^ Alexey Venediktov (2008-03-03). Без посредников (Podcast) (in Russian). Echo of Moscow. Retrieved 2009-06-13. 
  5. ^ a b "Russia's Ekho Moskvy Hit With Official Warning". Radio Free Europe/Radio Liberty. 1 November 2014. 

External links[edit]

Coordinates: 55°45′8.19″N 37°35′46.72″E / 55.7522750°N 37.5963111°E / 55.7522750; 37.5963111