El Peruano

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
El Peruano
El Peruano logo.png
Type Daily newspaper
Owner(s) Peruvian Company of Editorial Services SA - Editora Peru
Founded 22 October 1825
Website www.elperuano.com.pe

Diario Oficial El Peruano (English: The Peruvian Official Daily) is the official daily newspaper of Peru. The paper was founded on October 22, 1825 by Simón Bolívar, making it the oldest newspaper still in existence in Latin America. In addition to carrying news, all laws passed in Peru must be published by El Peruano.

It is currently edited by Delfina Becerra González. It is published by the Peruvian Company of Editorial Services SA - Editora Peru (Empresa Peruana de Servicios Editoriales SA - EDITORA PERÚ), a state enterprise under private law. The company was created as part of the national information system (Sistema Nacional de Información) established by Decreto Ley No. 20550 of March 5, 1974. This law included the various collective state media under a unified management, the majority of which returned to private ownership following the departure of the military regime from power.


El Peruano was first published in Lima on October 22, 1825 under the name El Peruano Independiente, an "official" newspaper established by Simón Bolívar, who ordered Tomás de Heres to publish a publication supporting his presence in Peru. In May 1826, the Ministry of Government declared the publication official and ordered that notices and documents relating to the civil service be inserted in it. Its name was changed to simply El Peruano on May 13 of that year. The cleric Lucas Pellicer was the first editor after the officialization of the publication.

The Gazette began publishing laws on November 15, 1826 because the newspaper El Registro Oficial, which was published for that purpose, was published irregularly. Over time El Registro Oficial lost its importance compared to El Peruano.

El Peruano underwent a series of name changes. It was called La Prensa Peruana under the leadership of José Joaquín de Larriva (1828-1829), El Conciliador under the leadership of Felipe Pardo y Aliaga (1830-1834). It was also called El Redactor Peruano (1834-1836 and 1838), La Gaceta de Gobierno (1835), El Eco del Protectorado (1836-1839), and in Lima El Eco del Norte (1837-1838).

See also[edit]

External links[edit]