Yedioth Ahronoth

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Yedioth Ahronoth
Yedioth Ahronot logo.svg
Front page dated 31 March 1940
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Yedioth Ahronoth Group
Founder(s) Gershom Komarov
Publisher Arnon Mozes
Editor Ron Yaron
Founded 11 December 1939 (1939-12-11)
Language Hebrew
Headquarters 138 Begin Rd.,
Tel Aviv, Israel
Country Israel
Circulation 300,000 weekdays
600,000 weekends[1]
Sister newspapers Calcalist

Yedioth Ahronoth (Hebrew: ידיעות אחרונות‬, pronounced [jedi'ot aχaˈronot] (About this sound listen); lit. Latest News) is a national daily newspaper published in Tel Aviv, Israel. Founded in 1939 in Mandatory Palestine, Yedioth Ahronoth has been the largest newspaper in Israel by sales and circulation.[2][3][4]


Yedioth Ahronoth was established in 1939 by an investor named Gershom Komarov. It was the first evening paper in the British Mandate of Palestine, and attempted to emulate the format of the London Evening Standard. Running into financial difficulties, Komarov sold the paper to Yehuda Mozes, a wealthy land dealer who regarded the paper as an interesting hobby and a long-term financial investment. His sons, Reuben and Noah ran the paper with Noah as the first managing editor.[3]

In 1948, a large group of journalists and staff members led by chief editor Ezriel Carlebach left to form Yedioth Maariv, later known as Maariv. Carlebach was replaced by Herzl Rosenblum. This began an ongoing battle for circulation and prestige between the rival newspapers, which peaked during the 1990s when both papers were discovered to have bugged one another's phones.[5][6]

Yedioth Ahronoth former headquarters in Tel Aviv, Israel[7]

As of 2017, the paper is headed by Noah Mozes's son, Arnon Mozes. For many years it was edited by Herzl Rosenblum's son, Moshe Vardi, who was replaced in 2005 by Rafi Ginat. It is published in tabloid format, and according to one author, its marketing strategy emphasizes "drama and human interest over sophisticated analysis."[8] It has been described as "undoubtedly the country's number-one paper."[3] The paper is open to a wide range of political views.[2]

It is owned by the Yedioth Ahronoth Group,[9] which also owns stocks in several Israeli companies, such as "Channel 2", a commercial television channel; "Hot", the Cable TV company; "Yedioth Tikshoret", a group of weekly local newspapers; Vesti, a Russian language newspaper; magazines, such as the weekly TV guide magazine Pnai Plus and weekly women's magazine La'Isha; and other non-media companies. Shilo De-Beer was promoted to editor in April 2007.[10]

In January 2017, secret recordings were released of conversations between Prime Minister Benjamin Netanyahu and Mozes discussing a potential deal in which the newspaper would provide better coverage of Netanyahu in exchange for the government limiting the circulation of competitor Israel Hayom.[11][12]


In a TGI survey of the media comparing the last half of 2009 with the same period in 2008, Yedioth Ahronoth retained the title of most widely read newspaper in Israel but saw its market share fall slightly from 35.9 to 33.9 percent.[13] In July 2010, a TGI survey reported that Israel HaYom had overtaken Yedioth Ahronoth as the most read newspaper in terms of exposure with a rate of 35.2% compared to Yedioth's 34.9%. After only a few months of publication of a weekend edition, it scored it 25.7% of exposure compared with Yedioth's 43.7% rate.[14]

Political leaning[edit]

Yedioth Ahronoth is generally critical of Benjamin Netanyahu.[15] A study conducted by Moran Rada with the Israeli Democracy Institute showed that Yedioth's coverage of the 2009 Israeli legislative election was biased in favor of Kadima and its leader Tzipi Livni in most editorial decisions and that the paper chooses to play down events that don't help to promote a positive image for her, while on the other hand, touting and inflating events that help promote Livni and her party.[16] Oren Frisco reached a similar conclusion after the 2009 Knesset elections, writing that throughout the campaign, Yediot Ahronoth was biased against Netanyahu.[17] Netanyahu was taped trying to strike a deal with Arnon Mozes to have more favorable coverage of him in the paper in return for legislation harming the paper's main competitor, Israel Hayom. This led to the opening of "Case 2000", a corruption case with Netanyahu as its main suspect.

See also[edit]


  1. ^ "Israel Press, Media, TV, Radio, Newspapers". Retrieved 22 September 2012. 
  2. ^ a b "The press in Israel". BBC. 8 May 2006. Retrieved 22 September 2012. 
  3. ^ a b c The Israeli Press Jewish Virtual Library
  4. ^ "Yedioth Aharonot Group: Private Company Information - Businessweek". 
  5. ^ Israel's newspaper war gets nasty CBC, 10 November 2000
  6. ^ "Editor of Israeli paper Ma'ariv is charged in wiretapping case". j. 25 August 1995. Retrieved 23 September 2012. 
  7. ^ the building has been demolished in order to make roome for another building as part of the adjacent Azrieli Center (in Hebrew)[1]
  8. ^ Wolfsfeld, G. (1997) Media and Political Conflict, p. 96 ISBN 0-521-58967-3
  9. ^ Gavison, Yoram (1 September 2001). "Yedioth Ahronoth group pays dividend of NIS 200 million". Haaretz. Retrieved 23 September 2012. 
  10. ^ Carmel, Asaf (1 May 2007). "Back to the future". Haaretz. Retrieved 23 September 2012. 
  11. ^ Haaretz; Tucker, Nati (2017-01-08). "In Secret Tape, Netanyahu Negotiated Favorable Coverage With Israeli Media Mogul". Haaretz. Retrieved 2017-01-15. 
  12. ^ Haaretz (2017-01-13). "Netanyahu Promised to Media Mogul to Stifle Adelson's Daily: 'We Can Legislate It, We'll Set Up a Committee'". Haaretz. Retrieved 2017-01-15. 
  13. ^ Li-Or Averbuch (27 January 2010). "TGI survey shows "Globes" only paper to grow". Globes. Retrieved 27 January 2010. 
  14. ^ Li-Or Averbuch (28 July 2010). "After decades, "Yedioth" no longer top newspaper". Globes. Retrieved 28 July 2010. 
  15. ^ Jodi Rudoren (9 February 2015). "Netanyahu Throws a Punch in Israel's Newspaper War". The New York Times. 
  16. ^ Moran Rada (9 July 2008). נתניהו שילם, מה אתם רוצים ממנו?. HaAyin HaShevi'it (in Hebrew). Israeli Democracy Institute. 
  17. ^ Oren Frisco (10 February 2009). אצל אביגדור בחצר. HaAyin HaShevi'it (in Hebrew). Israeli Democracy Institute. 

External links[edit]